center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Kabaré, bojkott és közröhej a Bródy Sándor utcában
avagy: jó ebédhez szól az értelmiség. Seres László, www.hirszerzo.hu, 2007. június 23.

Bajor Imrének igaza van. A rádió elnökének nyíltan ki kellett volna állnia azzal, hogy a kabaré szar, Farkasházy nem vicces, soha nem is volt az, és nem 1981 van, hanem 2007.

Now I know the score
I don’t need you anymore
Don’t want you cause you’re a bore
(Ramones: Glad To See You Go)
 
„Fellázadtak a humor nagyágyúi” – írja a Blikk, „Háború tört ki a Magyar Rádióban!” A felkiáltójelet azonban nem követi konkrét harci cselekmények leírása, annyi történt, hogy Garas Dezső nem vette át a Karinthy-gyűrűt, így tiltakozván az ellen, hogy a rádió vezetése elküldte Farkasházy Tivadart. „A Nemzet Színészének lépése lavinát indított el” – írja a bulvárlap, de azt már nem fejti ki, miből is áll a lavina.
 
A harc folytatódik. „Eltűnnek a legendás műsorok” – így a Blikk keretes anyaga, majd másnap újabb félkolumnás őrület: „Bojkottra készülnek a Magyar Rádió ellen – A humoristák visszavágnak”. De miért is vágnak vissza, miért is akarja Nagy Bandó András „a rádió bojkottjára” szólítani azokat, akiket ma jobb híján humoristáknak hívunk? Ja, majd elfelejtettük az előző bekezdés óta: mert elküldik Tivadart, és mert kevesebb lesz a kabaré a közrádióban, és emiatt jelentős közsérelem forog fenn.
 
„Kabarélázadás” – foglalja össze minitudósítását a Népszabadság címe, és ez telitalálat: a kabaréügy 1 db. közröhej.
 
A magyar értelmiség időnként szereti kifejezni szolidaritását (már amit ezalatt ért, és már amennyiben ki tudja fejezni), de elsősorban önmagával, saját „műhelyeivel”, saját politikai, kulturális és zenei ízlésével szeret szolidáris lenni, éspedig szekértáborokon átívelően. Vegyük még hozzá a saját munkahely mint megélhetési forrás féltését, ez teljesen legitim, végül is ki szereti, ha x év után kikúrják valahonnan? Csak a médiafelhajtás része, az aránytalan egy hangyafasznyit.
 
Miközben a Farkasházy-féle közsérelemmel (és még 191 rádiós elküldésével) egyidőben jöttek hírek arról, hogy 740 állás szűnhet meg a Központi MÁV Kórházban, a szombathelyi Markusovszky Kórház az idén 130 munkatársától válik meg, a győri önkormányzat elküld 243 iskolai közalkalmazottat, a győri Danone 93 dolgozót, megszaporodtak a lokális fájdalmi tudósítások a Bródy Sándor utcából. „Lefaragnak a Magyar Rádió nagy múltú énekkarából is” – tudósít hangsúlyos harmadik oldalán a Népszava, hogy aztán a cikkből kiderüljön: elküldenek néhány énekest az MR énekkarából.

 
Demagóg vagyok? Nem. A fenti esetekben sem akarok semmilyen szociálisan érzékeny, műfelháborodott szolidaritási chartát látni. Gazdasági kényszerhelyzetben létszámleépítés van, ennyi. Ám amikor a médiában dolgozó, azt a saját lobbiérdekeire elsőosztályúan használni tudó értelmiség éppen nem adómegkerülési kedvezményeket igyekszik kikunyerálni a haveri kormányoknál, akkor önmagáért tüntet, saját szerepét turbózza fel nemzeti/kulturális/értékmegőrző üggyé a nyilvánosság előtt, ja, és persze mindig „műhelyeket” akar megmenteni.
 
Mint például a rádiókabarét, a Kádár-korszak velünk élő hátborzongató audio-örökségét.
 
 Ugyanez történt akkor, amikor a Kertész Imrétől Usztics Mátyásig terjedő ökumenikus értelmiségi spektrum többszáz aláírója „megdöbbenéssel értesült ” arról, hogy „a Magyar Rádió vezetése meg akarja szüntetni az intézmény önálló Művészeti Főszerkesztőségét, és be akarja olvasztani a politikai főadóba, a Kossuth rádióba.”

Ezzel szerintük nem kevesebb történik, mint hogy „az átfogó szellemi folyamatok jelenségeinek felmutatása, követése kikerül az elemző szakértelem köréből, és az aktualitás, a politikai újságírás pillanatnyi érdekeinek alárendeltje lesz.” Így, kész tényként: a politika diktál majd a kultúrának, úgyhogy „a magyar nyelv színvonalas szellemi műhelye tűnhet el.” Ezt írta alá februárban Ablonczy Lászlótól Závada Pálig szinte mindenki, aki ma számít a magyar kultúrában.

Ugyanez volt a helyzet akkor, amikor az egyik tévécsatorna kedvelői kvázi nemzeti ügyet kreáltak abból, hogy egy privát szolgáltató, a UPC ki akarta venni kedvenc Mezzójukat a kínálatból. A Nyilvánosság Klub egész kolumnás aláírásgyűjtést szervezett az ügyben, azzal a pártállami nyelvezetű kultúrpolitikai útmutatással súlyosbítva, hogy „az intézkedés nem jogellenes ugyan, de a kulturális nevelés és a művészeti értékek befogadása szempontjából káros.” A UPC látta a médiavisszhangot, ránézett az aláírók névsorára, és visszakozott a minimális nézettségű csatorna ügyében.

Most pedig itt az új kulturális/nemzeti/értékmegőrző „műhely”, a rádiókabaré ügye.
 
A Karinthy-gyűrűsök lázadása két részből áll: van a) a bojkott, és van b) egy petíció, amelynek lényeges eleme az őszinte aggódás a saját lóvéért: „az a műhely lehetetlenül el, amely nélkül mi és sokan mások sokkal kevesebbek lennénk. (…) Az ismétlések elmaradásával megszűnt a szerzők és előadók anyagi bázisa, mivel a versenyképtelen szerzői díjakat csak az ismétlések tudták némileg kompenzálni.” Jó.
 
De pontosan miért is kéne a közrádiónak a mi pénzünkből kabaré-ismétléseket leadnia? Azért, mert „ez a műsor évtizedeken keresztül volt az ország lakosságának fix programja a csütörtök délutáni munka és autózás közben”? Tudtommal egy másik rendszernek volt a kultúrabefogadási szokása, hogy az ember munka közben kabarét hallgatott (vö. a sorok között), véget is ért szépen.
 
„Bajor Imre (50) szerint a rádiónak kötelessége lenne megindokolni, miért szünteti meg a kabarét” – írja a Blikk. Bajornak igaza van. Szerintem (44) a rádió elnökének nyíltan ki kellett volna állnia azzal, hogy azért, mert a műsor szar, Farkasházy nem vicces, soha nem is volt az, és mert nem 1981 van, hanem 2007.
 
„A gyökeres műsorrendi és arculatváltozást szinte kikényszeríti, hogy a közrádió mára nem éri el lehetséges hallgatóinak kilencvenkilencvenöt százalékát, és nemcsak a fiatalok, hanem a hatvan év fölötti hallgatók is tömegesen kezdenek ’elvándorolni’” – írta nemrég a Népszabadság. Már a Petőfit is az idősek hallgatják, de ők is át fognak pártolni a kereskedelmi csatornákra, ha nem történik sürgősen valami.
 
„Az intézmény nem látja el azt a feladatot, amivel a köz megbízta, és amiért a köz a pénzét rábízza: nem juttatja el a közszolgálati tartalmakat azokhoz, akik adóforintjaikból fenntartják: az állampolgárok többségéhez” – nyilatkozta Such György az ÉS-nek, teljes joggal. A Magyar Rádióban is sürgősen le kéne zárni a Kádár-korszak szokásait, nyelvezetét, hangzását és humorát.

Régóta esedékes volt a Szabó család kiirtása, a déli nótaszó leredukálása regionális problémává, a Vasárnapi Újság civilizálása, a bemondók hangzási egyeduralmának megszüntetése.
 
Akár tetszik ez az ott dolgozóknak, akár nem, ők is termékeket állítanak elő, amiket el kell adni a piacon – ráadásul épp az általuk is állandóan emlegetett rendkívüli színvonal miatt ez nem is kéne, hogy gondot jelentsen. Ehhez azonban menedzser-szemléletű, az adófizetők milliárdjait folyamatosan szem előtt tartó, senki által nem meglobbizható vezetőség kell, amely mindent megtesz az előállított termék eladásáért, és nem feltétlenül finanszíroz olyan belső nagyvállalatokat, mint az énekkar meg a Stúdió 11. Tudom, az is nyilván érték meg műhely.
 
Nem teljesen világos, hogy Farkasházy Tivadar Tényező min csodálkozik. Gellért Kis Gábor a Népszabadságnak azt mondta, a kolléga egyike azoknak, akik „hetente egyszer-kétszer jártak be nem túl magas, de tisztes fizetésükért” munkahelyükre, amit ő speciel kiegészíthetett egy privát csatornán, az RTL Klub-on nyomatott folyamatos politikai észosztás gázsijával (ez így bárhol máshol elképzelhetetlen volna), valamint egy, a felesége főszerkesztése alatt (ez is milyen szellemes) működő kéthetilap bevételeivel.
 
Amely lapnak a címlapján most nagy szerényen ő szerepel, amint veszi kalapját, miközben nyilatkozataiban megjelenik a paranoid önsajnálat: „öntelt butaság vagy jól megtervezett dolog, de valakinek az érdekében állhat, hogy lerontsa a rádió népszerűségét” – mondta a Népszavának, a Magyar Hírlapban pedig már specifikálta az elkövetők lehetséges körét: „Igazából ez egy politikai megbízatás volt. Csak várták a kedvező alkalmat. (…) Az én eltávolításom egy rádiós vezető megválasztásának a feltétele volt.”

Amióta azonban az Index kioknyomozta, hogy a rádiókabaré stábja állami pénzen repült ki Párizsba meg New York-ba (ennek ideológiáját már láthatták Napi Nonszensz rovatunkban: „a műsor Amerikáról szólt, amiről csak úgy érdemes beszélni, ha kint vannak Amerikában”), Rómába pedig már egyenesen a kulturális miniszter keretéből (az ezzel hivalkodó képsor megtekinthető itt), nyilvánvaló, hogy itten nemcsak a közveszélyes közpénzherdálás, de a morálisan korrupt haveri vircsaft minősített esete is fennforog, ami miatt teljesen legitim a „politikai megbízatás” végrehajtása.

Elküldték tehát a Magyar Rádió Hivatalos Szerepzavarát, aki (és ez élete legviccesebb mondata, még ha önkéntelenül is) azt veti az új rádióelnök szemére, hogy „egy év alatt soha nem fordult hozzám semmivel.” A kabarét leépítik, mert kell az idő és a hely másra is, a közrádió végre átalakul, Sas József Derűforrás pedig panaszkodhat: „minden olyan döntés, amely az emberek örömét veszi el egy kemény világban, minden, ami kevesebbet ad a derűből, s ráadásul ezt szándékosan teszi, ártalmas és rossz előjel a jövőre nézve.” Így igaz. Mission accomplished.

Seres László

Kabaré, bojkott és közröhej a Bródy Sándor utcában avagy: jó ebédhez szól az értelmiség. www.hirszerzo.hu, 2007. június 23.